Välkommen!
Den 26 november uruppförs ¨Sfärer¨, för kör, vibrafon och marimba samt orgel. Verket som är inspirerat av Swedenborg och Dante, är ett beställningsverk för Örgryte kyrkokör och den jubilerande Willis-orgeln och framförs av dessa, Simon Konkoli (orgel), samt Rhythm Art Duo under ledning av Erland Hildén.
Den 26 oktober uruppförde Kjell Fagéus tillsammans med pianisten Love Derwinger en ny version av ¨Ballade¨ i Ersta kyrka:
Den 20 oktober uruppfördes Stråkoktetten på en konsert anordnad av Svenska Stråklärarförbundet i Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus
Den 25 september uruppförde pianisten Mats Jansson arton stycken nya variationer av svenska tonsättare över Anton Diabellis vals, varav en av de fem variationerna ur ¨Diabelliana¨ ingick.
Den 11 maj framfördes för fjärde gången Cellokonserten med Amalie Stalheim, Västerås Sinfonietta, dir. Simon Crawford-Phillips.
Videon är från senaste framförandet i oktober m. Kfo/Patrik Ringborg:
Den 3 december avslutade sopransaxofonisten Anders Paulsson sitt fleråriga projekt ¨Solitary Poems¨ där han bett olika tonsättare att komponera solostycken under Coronapandemin. Verk av femton tonsättare uruppfördes vid konserten i Sofia kyrka, Stockholm, varav ett var mitt stycke ¨Splendid Isolation¨ , tillägnad Anders Paulsson:
Den 6 oktober framfördes återigen Cellokonserten med Amalie Stalheim, Kgl Filharmonikerna, Patrik Ringborg, dir.
Konserten i sin helhet finns att se på Konserthuset Play
CELLOKONSERTEN VANN MUSIKFÖRLÄGGARFÖRENINGENS KONSTMUSIKPRIS 2020 I KATEGORIN VERK FÖR STOR ENSEMBLE/OPERA!
Juryns motivering:
”'En cellokonsert med hitpotential” skrev en recensent efter uruppförandet av Anders Nilssons cellokonsert, tillägnad terrorismens offer. Med osviklig känsla och skicklig orkestrering är denna konsert bitvis hjärtskärande vacker.¨
Tonsättaren är enormt tacksam för detta och vill rikta ett stort tack till Amalie Stalheim som konserten är skriven för och Patrik Ringborg som dirigerat uruppförandet i Malmö samt nu senast för två månader sedan i Umeå. Stort tack till P2 som beställde den.
Här är ett kort utdrag ur den andra satsen:
CELLOKONSERTEN VANN MUSIKFÖRLÄGGARFÖRENINGENS KONSTMUSIKPRIS 2020 I KATEGORIN VERK FÖR STOR ENSEMBLE/OPERA!
Juryns motivering:
”'En cellokonsert med hitpotential” skrev en recensent efter uruppförandet av Anders Nilssons cellokonsert, tillägnad terrorismens offer. Med osviklig känsla och skicklig orkestrering är denna konsert bitvis hjärtskärande vacker.¨
Tonsättaren är enormt tacksam för detta och vill rikta ett stort tack till Amalie Stalheim som konserten är skriven för och Patrik Ringborg som dirigerat uruppförandet i Malmö samt nu senast för två månader sedan i Umeå. Stort tack till P2 som beställde den.
Här är ett kort utdrag ur den andra satsen:
När de flesta konserter är inställda och många uruppföranden blivit uppskjutna pga pandemin kommer dock Niek de Groot att uruppföra kontrabaskonserten ”Lost Birds” som han beställt och fått sig tillägnad, med Kyiev Symfoniorkester, dir. Luigi Gaggero, i Kiev d. 11 december.
Här programkommentar:
The Concerto ¨Lost Birds¨ was composed in 2018 and commissioned by the eminent soloist, Niek de Groot. The title was inspired by the sound of the Contrabass and its rare role as a solo instrument in a concert, but also inspired by the opening track of the King Crimson album, ¨Islands¨, a favourite music of my youth.
Each of the moments is dedicated to some extinct bird species, which is portrayed in the three movements; the Dodo bird (Raphus cucullatus) in the first movement and the Kauai-oo Bird (Moho braccatus) in the second movement, which is based on the recording of the last male’s mating call in 1987.
In the third movement the gigantic Moa Bird (Dinornithidae) is portrayed.
The special character and the nature of melancholy of the sound of the Contrabass suited well for these portraits.
Niek de Groot
Världspremiären av Cellokonserten, P2:s beställningsverk skriven för och framfördes av Amalie Stalheim med Malmö Symfoniorkester och Patrik Ringborg, dirigent, den 13/2 Malmö Live och direktsändning i P2
Från repetitionerna:
fr. sats 1:
fr. sats 3:
Topprecension av nya CD:n
Två nya symfonier komponerade under ett och ett halvt år nu uruppförda inom ett halvår:
Säsongen 2016/17 är Anders Nilsson composer-in-residence hos Västerås Sinfonietta och följande verk kommer att framföras:
Zarah-svit den 8 september samt i Sala den 9 september kl.19 båda dagarna. Västerås Sinfonietta dirigeras av Simon Crawford-Phillips
Pianokonserten den 26 januari kl. 19 med Martin Sturfält som solist och Gábor Takács Nagy, dirigent
samt uruppförandet av Symfoni IV den 9 mars kl. 19.00 med Eva Ollikainen, dirigent.
Symfoni IV uruppfördes den 9 mars och mottogs av omedelbart stående ovationer samt mycket positiva recensioner:
VLT:
(---) ¨Till sist fick vi ett nytt exempel på tonsättarprofilen Anders Nilssons rasande skapandetakt. I årets första konsert gavs hans pianokonsert, denna gång ett uruppförande av hans Symfoni nr 4.
Anders Nilssons tonspråk börjar sätta sig i Västerås konserthus. Hans hantering av kontraster är mästerlig - och intressant eftersom man aldrig vet vad som väntar bakom nästa hörn.
I hans fjärde symfoni avlöses spröda lyriska passager av våldsamma klangexplosioner med katastrofvarning. Små melodislingor fogas in i en kompakt ljudmassa och instrumentgrupper eller enskilda stämmor får nya kombinationer. Vackrast i mitt tycke är den lilla duetten mellan violinen och flöjten.
Efteråt visade Nilsson en varm och oförställd glädje över Sinfoniettans sätt att spela hans verk och över det spontana positiva gensvaret från salongen. Publikens kärlek blev både hans och orkesterns belöning.
Birgit Ahlberg-Hyse¨
DN:
(---) ¨Av Nilssons symfonier är detta hans mest lyriska. Det börjar lugnt och smekande, men långt ifrån idylliskt. Jag tänker på den typ av musik som i filmer brukar breda ut sig över ödelagda slagfält; här finns ett svidande vackert stråk av sorg och smärta. En acceptans av det förlorade, men också framtidshopp. Tredje satsen, adagiot, slår något oväntat ner med buller och bång, men slutar med en liten duett för flöjt och soloviolin. Vetskapen om att han snart skulle bli morfar fick Nilsson att komponera in ett ljust motiv - ¨barnets motiv¨ - i finalen.
Det tematiska materialet är gemensamt för de fyra satserna som följer direkt på varandra i en sammanbunden enhet. Formen är inte alldeles tydlig, men förloppet är ändå lätt att följa med en tematiskt utveckling och återtagning. Om någon lät gjuta en tonsättarbyst av Nilsson skulle det placeras mellan Beethovens och Mahlers. Han är det stora formernas mästare, även när resurserna är knappa och hans förhållandevis kraftfulla 'fyra' gifter sig lätt med konserthusens senromantiska repertoar.¨
Johanna Paulsson (DN)¨
Symfoni III spelas i radions P2, torsdag den 2 februari kl. 20:
Pianokonserten framfördes med sedvanlig panache av Martin Sturfält och Västerås Sinfonietta med Gábor Takács Nagy, dirigent.
Recension här.
Här en lite trailer inför konserten med Martin Sturfält som övar, interfolierat med hans framförande av konserten under Tonsättarweekenden 2008:
Pianokonserten - trailer
Symfoni III uruppfördes av NorrlandsOperans symfoniorkester den 24 november, dir. James Feddeck och mottog stående ovationer.
Pianisten Martin Sturfält framför Chaconne för piano:
13/8 Ateljé 42 kammarmusikfestival
21/8 Göteborgs pianofestival, finalkonsert
25/8 Dumfries, Skottland
27/8 Lenham, Kent, England
Den 14 april framförs Violinkonserten för fjärde gången sedan uruppförandet 2013. Denna gång i Uppsala Konsert och Kongress med Uppsala Kammarorkester, Cecilia Zilliacus som solist (och som uruppförde konserten). Dirigent är Marcello Mottadelli.
Biljetter och info:
http://www.ukk.se/konserter/kalendarium/2016/uppsala-kammarorkester-violinkonsert-14-april/
Lördagen den 5 september uruppför Martin Sturfält ¨Chaconne¨ för piano på Konserthuset i Stockholm, under en pianomaraton som börjar kl. 14. Så här skriver Martin på sin blogg om stycket:
¨The piece in question is called Chaconne and was commissioned by me from Swedish composer Anders Nilsson. Anders has written two works for solo piano before, and me and my colleagues widely recognize those as some of the best music written for piano in Sweden in the last few decades. Those works were both composed more than 20 years ago, and despite their success we have had to wait a long time for another piano work from Anders' pen... until NOW! Personally I can hardly wait to present this new piece to the public, and I have just come far enough in the learning process to finally hear it properly myself, and just as I suspected we are faced with some powerful and beautiful music.¨
http://juniperhillpianist.blogspot.se/2015/08/chaconne.html
Violinkonserten mottogs med stående ovationer när den gavs för andra gången i Västerås Konserthus. Solist var återigen Cecilia Ziliacus, Västerås Symfoniorkester och Fredric Burstedt, dirigent.
Här recension i VLT:
Zilliacus briljerade med verk om självaste livet - Kultur & Nöje - www.vlt.se
Här nedan ett klipp från repetitionerna inför uruppförandet:
Nytt på skiva!
På den nya CD som släppts i oktober (20149 med Erik Westbergs vokalensemble, med beställningsverk komponerade för dem, finns Lux Aeterna med. Stycket som baserar sig på ett tidigare verk, ¨Aria¨ f. sopran och orgel (1987), omarbetades för kör och sopransaxofon 1994 och uruppfördes på en turné i Brasilien. Medverkar gör Mattias Wager, orgel samt Carl-Henrik Fernandi, sopransaxofon:
¨Miniatyrer¨, för violin, klarinett, gitarr, cello och piano, uruppförs på lördag den 13 september kl. 19.30 på Musik på Slottet, Kgl Slottet, Karl XV-salen av Nils-Erik Sparf, Emil Jonasson, David Härenstam, Andreas Brantelid och Peter Friis-Johansson. Även söndag den 14.e samma tid och plats.
http://www.royalfestivals.se/newsite/lor-13-september-19-30/
I januari (2014) sändes slutet på Symfoni II ¨Symfoniska danser¨ i SVT:s Trettondagskonserter med SRSO och Paul Daniels, dir:
VÄRLDSPREMIÄR!
Den 10 oktober (2013) uruppfördes kortoperan KIRA - I huset där jag bor, komponerad för Charlotte Engelkes, med text av Sophie Holgersson och Engelkes. Konstnärsduon Performing Pictures stod för multimedialt scenrum och kostym. Föreställningen hade premiär på Västerås konserthus med Charlotte Engelkes och 12 musiker från Västerås sinfonietta. Föreställningen gavs också i Sala och Uppsala, 12-13 oktober.
Handlingen i KIRA - I Huset där jag bor är förlagd till en nybildad bostadsrättsförening i en större svensk stad. I huset finns en enda kvarvarande hyresgäst som spelar Schubert på för hög volym. Där finns nattflickan som väntar i sitt fönster på någon som aldrig kommer. Där finns mannen mittemot, ett arbetslöst spöke och en elakt kalkylerande bostadsrättsordförande.
Kira recenserades av Martin Nyström i DN:
¨Klockrent om demonisk hyresgäst¨
¨Urmusikalisk opera med komisk tajming¨ Expressen (Hanna Höglund)
¨Bostadsrättsförening som kortopera¨ Tidningen Kulturen (Ulf Stenberg)
Violinkonserten uruppfördes den 23 maj 2013 med Cecilia Zilliacus som solist och Daniel Blendulf dirigent, Kungliga Filharmonikerna
Konserten mottogs mycket varmt av publik och kritiker som skrev att ¨Violinkonserten är väl värd att hitta ut i världen¨ Violinkonserten - SvD 23:5 2013
Violinkonserten - DN 26:5 2013
Från repetitionerna:
Under de Nordiska Musikdagarna första konsert framfördes ¨Urworte. Orphisch¨ (Goethe) vid två tillfällen av Eric Ericsons Kammarkör, dir. Fredrik Malmberg.
Onsdag den 10 oktober kl. 20.45 samt 21.30
Plats: Musikaliska (Nybrokajen 11), Stockholm
FILMPREMIÄR!
Operan ZARAH fick premiär som film och visades två gånger under Köpings kulturfestival, lördagen den 21 april kl. 14.00 och torsdag d. 26/4 kl 19.00.
Operan som gjorde succé 2007 och sågs av 25.000 på Folkoperan, spelades in för dokumentation och denna film visades i förbättrad version.
11.11:11 Svenska Musikförläggarföreningen har tilldelat REQUIEM Årets Konstmusikpris 2011 i kategorin opera, verk för större ensemble, vid den årliga prisgalan på Berns.
Det är andra gången i år som Requiem erhållit utmärkelse, i våras var det Stockholms Musikföreningen som belönade verket med sitt årliga stipendium (se arkiv)
Nedan två avsnitt ur Requiem:
Från slutet på Libera me (Tremens factus) till början av Offertorium: Jesu Christe:
Den sista satsen ur Requiem - Lux aeterna:
Sonat för violin och piano framförs på Ateljé 42 i Stjärnhov, lördagen d. 15 oktober samt i Södertälje d. 22/10.
Ny CD (Phono Suecia PSCD 190) ute med Uppsala Kammarsolister som spelar stråksextetten ¨Höst¨(2004). i övrigt musik av Olofsson, Parmerud och Håkan Larsson
Lyssna på ett avsnitt här
Musikföreningen i Stockholm har beslutat tilldela Anders Nilsson 2011 års stipendium för hans Requiem. Requiem uruppfördes i dess helhet i november 2010 i Uppsala Konserthus och Sankt Jacobs kyrka i Stockholm. Vid båda tilfällena möttes det av stående publikhyllningar. Requiem framfördes av Olle Persson, baryton S:t Jacobs Kammarkör och S:a Clara’s motettkör (instud. Gary Graden), Uppsala Kammarorkester dir. Paul Mägi. Musik i Uppland hade beställt verket.
Pianokonserten framfördes den 7 april i Örebro Konserthus kl 19 av Martin Sturfält som bl.a gjorde ett bejublat framförande av konserten under tonsättarweekenden 2008. Svenska Kammarorkestern dirigerades av David Björkman.
Martin Sturfält
Cello Fantasie uruppfördes under en festival i Åbo Domkyrka den 8 februari av den framstående cellisten Samuli Peltonen, som bl.a. vunnit första pris i Penderecki-tävlingen 2008.
KRASCH! f. saxofonkvartett, sex slagverkare och tape framförs i Washington d. 16 januari av U.S. Marine Band
URUPPFÖRANDE
Requiem uruppfördes i dess fullbordade form den 18 nov. i Uppsala Konsert & kongress kl. 19, samt den 20 nov. i Jacobs Kyrka i Stockholm kl. 15
av Olle Persson, baryton; St. Jacobs kammarkör och St. Claras motettkör (instud. Gary Graden); Uppsala Kammarorkester, dir Paul Mägi. Vid båda tillfällena möttes verket av stående ovationer från en rörd publik. Requiem erhöll också en varm recension i Upsala Nya Tidning
Concerto Grosso I f. saxofonkvartett och orkester (1995) - ett av de mest framförda verken - spelades ffg i USA under Hot Springs Music Festival. Festival Symphony Orchestra och The Mana Saxophone Quartet framförde verket den 6 juni.
Marimbakonserten finns nu att lyssna på i midiversion
Stråkkvartetterna 1 & 2 gavs ut i oktober 2009 av Musikaliska Konstföreningen
Ytterligare ett körverk, denna gång a cappella, är färdigt. Verket är beställt av Eric Ericsons Kammarkör till text av Goethe, ¨Urworte, Orphisch¨ på tyska. Verket kommer att framföras i Stockholms Konserthus den 24 april 2010. Läs mer på www.eekk.se
Ett verk för Allmänna Sången och Uppsala kammarorkester är beställt med anledning av körens 175-års jubileum för att framföras under ledning av Cecilia Rydinger Alin den 5 mars 2009 i Uppsala Konserthus. Solist är Olle Persson (baryton). Det har blivit första delen av ett Requiem (t.o.m. Lacrimosa). Anledningen till att det blev en dödsmässa är en nära väns bortgång för ett år sedan.
TONSÄTTARHELG MED KUNGLIGA FILHARMONIKERNA M.FL. 24-27 APRIL, STOCKHOLMS KONSERTHUS - MED TVÅ URUPPFÖRANDEN
Under den kommande tonsättarhelgen i april kommer bl.a två verk att uruppföras: den nykomponerade Zarah-sviten, en orkestersvit baserad på musik från operan ¨Zarah¨ och beställd av Kgl. Filharmonikerna. ¨Phonetasy¨, komponerat för saxofonkvartetten Rollin' Phones, (Rikskonserters beställningsverk). Rollin' Phones är också solister i Concerto grosso I. Dessutom framförs ffg i Stockholm ¨Lamento¨ för orgel, flöjt och cello, beställt och komponerat för Oistrach-festivalen i Pärnu, till 10-års minnet av offren för Estonias förlisning.
I övrigt medverkar Tale-kvartetten, Katarina Böhm (mezzosopran), pianisten Per Lundberg, organisten Bengt Tribukait, Hermann Stefánsson klarinett, Peter Fridholm, flöjt, Jan Risberg, dirigent, samt Kungliga Filharmonikerna, dirigent Petter Sundkvist.
¨Jordens drömmar gröna¨, är titeln på en sångcykel för baryton och orkester och som nu uruppförts. Uppsala kammarorkester har beställt verket inför Linné-jubiléet 2007. Textunderlaget till sångerna är sju dikter (sonetter) av Torsten Pettersson som speglar Linnés liv sammandraget under ett dygns förlopp från gryning till kväll och under årstidernas växlingar.
¨Jordens drömmar¨ uruppfördes på en konsert som tillägnas Carl von Linnés liv och gärning den 26 april 2007 i Uppsala universitets aula med John Erik Eleby som solist och Paul Mägi dirigent. På programmet stod också Mahlers första symfoni. Läs även mer om arbetet med verket på bloggen. Det var den sista konserten i Uppsala universitets aula för till hösten invigs det nya konserthuset i Uppsala.
Läs verkkommentaren
30/3 - 06 Avslutat kompositionsarbetet med ¨Zarah¨, en opera i två akter om Zarah Leanders karriär i Nazityskland (libretto: Claes Fellbom). Operan är ett beställningsverk för Folkoperan med stöd av Kulturrådet och har premiär den 23 september 2007 - mer om det senare..